Selasa, 18 Jun 2013

Ikhlas kah kita??

الحمدلله رب العالمين و الصلاة و السلام على أبي القاسم أمين و على آله وصحبه آجمعين
فإن أصدق الحديث كتاب الله وخير الهدى هدى محمد صلى الله عليه و سلم,و شر الأمورمحدثتها وكل محدثة بدعة و كل بدعة الضلالة و كل الضلالة في النار

 Alamdulillah, diberikan kita Nikmat yang tidak terhingga oleh Allah Subhanahu wa ta`ala..Nikmat ini yang membuatkan diri kita selalu berasa bersyukur kepada Allah Subhanahu Wa Ta`ala..

 Untuk artikel kali ini, Al-faqir ingin menyentuh sedikit berkenaan dengan Ikhlas. sebelum kita pergi lebih jauh apa yang boleh kita takrif kan tentang ikhlas???..

 Ikhlas ialah : " melaksanakan taat semata-mata kerana Allah sendiriNya, bukan di maksudkan memperolehi kebesaran dari manusia, ataupun penghormatan. Dan bukan pula untuk memperolehi sesuatu keuntungan dunia atau menolak sesuatu bencana keduniaan."

ok, itu bagi takrif ikhlas...jadi disini al-faqir nak kita semua lebih tahu secara mendalam/ tafsilan lagi berkenaan dengan ikhlas. Allah berfirman

و إن لكم في الأنعام لعبرة نسقيكم مما في بطونه من بين فرث ودم لبنا خالصا سآئغا للشاربين 

"Dan sesungguhnya pada binatang itu ada pengajaran. Kami memberi minum daripada apa yang berada dalam perutnya (berupa) susu yang bersih antara tahi dan darah, yang mudah ditelan bagi orang-orang yang meminumnya."

dari tafsiran kita disini..ayat ini sebenarnya ayat yang menunjukkan makna sebenar ikhlas itu sendiri. Allah Subhanahu wa ta`ala menggunakan binatang sebagai tamthil / contoh supaya kita orang yang berakal mudah faham makna ikhlas, iaitu Allah asingkan antara tahi dan darah lalu Allah keluarkan/ jadikan susu yang bersih dari perut binatang lalu langsung tiada darah dan najis tersebut. Kalaulah Allah tidak asingkan antara tahi dan darah duduk sekali bersama susu itu agak-agak minuman itu bersih atau tidak?. Sudah pasti jawapannya tidak bersih sebab mengandungi Najis. Demikian juga Allah subhanahu wa ta`ala, faham kita disini kalau sesuatu benda yang kita buat ada didalamnya selain Allah sudah tentu tidak dikira ikhlas, seperti mana susu dan tahi/darah tadi...sudah pasti tidak kita minum sebab ada benda yang lain masuk dalamnya (susu) itu tadi.

 Itu sedikit huraian mengenai ikhlas yang boleh kita fahami disini..

Persoalaannya sudahkah kita ikhlas dalam melakukan setiap amal kebajikan yang kita buat?, adakah kita pastikan niat kita membuat sesuatu pekerjaan itu ikhlas atau tidak?..renungan kita bersama berkenaan satu hadith baginda Nabi Sallahu a`alaihi wa sallam..

عن ابي هريرة : سمِعْتُ رَسُولَ اللَّه صَلّى اللهُ عَلَيْهِ وسَلَّم يَقُولُ : « إنَّ أوَّلَ النَّاسِ يُقْضَى يوْمَ الْقِيامَةِ عَليْهِ رجُلٌ اسْتُشْهِدَ ، فَأُتِىَ بِهِ ، فَعرَّفَهُ نِعْمَتَهُ ، فَعَرفَهَا ، قالَ : فَمَا عَمِلْتَ فِيها ؟ قَالَ : قَاتَلْتُ فِيكَ حَتَّى اسْتُشْهِدْتُ : قالَ كَذَبْت ، وَلكِنَّكَ قَاتلْتَ لأنَ يُقالَ جَرِيء ، فَقَدْ قِيلَ ، ثُمَّ أُمِرَ بِهِ فَسُحِبَ عَلى وَجْهِهِ حَتَّى أُلْقِىَ في النَّارِ . وَرَجُل تَعلَّم الْعِلّمَ وعَلَّمَهُ ، وقَرَأ الْقُرْآنَ ، فَأتِىَ بِهِ ، فَعَرَّفَهُ نِعَمهُ فَعَرَفَهَا . قالَ : فمَا عمِلْتَ فِيهَا ؟ قالَ : تَعلَّمْتُ الْعِلْمَ وَعَلَّمْتُهُ ، وَقَرَأتُ فِيكَ الْقُرآنَ ، قَالَ : كَذَبْتَ ، ولكِنَّك تَعَلَّمْت الْعِلْمَ وَعَلَّمْتُهُ ، وقَرَأتُ الْقرآن لِيقالَ : هو قَارِىءٌ ، فَقَدْ قِيلَ ، ثُمَّ أمِرَ ، فَسُحِبَ عَلى وَجْهِهِ حَتَّى أُلْقِىَ في النَّارِ ، وَرَجُلٌ وسَّعَ اللَّه عَلَيْهِ ، وَأعْطَاه مِنْ أصنَافِ المَال ، فَأُتِى بِهِ فَعرَّفَهُ نعمَهُ ، فَعَرَفَهَا . قال : فَمَا عَمِلْت فيها ؟ قال : ما تركتُ مِن سَبيلٍ تُحِبُّ أنْ يُنْفَقَ فيهَا إلاَّ أنْفَقْتُ فيها لَك . قَالَ : كَذَبْتَ ، ولكِنَّكَ فَعَلْتَ ليُقَالَ : هو جَوَادٌ فَقَدْ قيلَ ، ثُمَّ أمِرَ بِهِ فَسُحِبَ عَلَى وجْهِهِ ثُمَّ ألْقِىَ في النار » رواه رواه مسلم والنسائي.

Daripada Abu Hurairah Radhiyallahu anhu katanya, aku mendengar Rasulullah Sallahu A`laihi Wa Sallam bersabda: " Manusia Yang pertama dipanggil pada hari kiamat kelak ialah seorang lelaki yang berperang dan ingin mati syahid. diperkenal kan dia kenikmatan syurga lalu dia pun mengakuinya. Allah tanya kepadanya "apa yang telah kamu lakukan untuknya(nikmat tersebut)" katanya: "aku berperang kerana engkau sehingga aku syahid. Allah berfirman " kamu berdusta!...kamu berperang supaya orang mengenali kamu dengan keberanian.kemudian disuruh seret mukanya lalu di humban ke dalam api neraka.

 Seterusnya di panggil seorang Alim yang mengajar dan membaca Al-Quran untuk dihadapkan. Di tunjuk akanya segala kenikmatan syurga dan beliau mengakuinya lalu ditanya "dengan apa engkau beramal denganya?" katanya :"aku belajar dan aku mengajar dan aku membaca Al-Quran kerana engkau." Allah berfirman : kamu berdusta!...engkau belajar dan mengajar hanya ingin dipanggil seorang yang alim dan engkau membaca Al-Quran semata-mata ingin dipanggil Qori. kemudian diperintahkan orang itu diseret mukanya dan dihumban ke dalam neraka.

 Dihadapkan pula seorang lelaki yang kaya raya,cukup mewah keadaannya serba lengkap hidupnya yang dianugerahi oleh Allah. dikenalkan dia akan kenikmatan dan dia pun mengakuinya lalu ditanya "apa yang telah engkau beramal dengannya..?" beliau menjawab "untuk semua jalan yang engkau redhai, dan membelanjakannya semata-mata kerana mu" lalu Allah berfirman:"kamu berdusta!! engkau berbuat demikian hanya kerana mahu orang memanggilmu seorang dermawan dan pemurah. Lalu disuruh heret mukanya dan dihumban kedalam neraka.

nah disini sudah kita dapati seseorang yang tidak ikhlas yang hanya ingin amalannya dipuji oleh makhluk hanya mendapat kata kejian dari khaliq (ALLAH)...itulah sedikit peringatan buat aku dan kamu untuk sama-sama kita muhasabah balik diri kita ingatlah satu hadis yang masyhur 

"hanyasalah amalan itu dengan niat"

dengan niat sahaja setiap amalan itu dihitung antara ikhlas ataupun sebaliknya...


al-faqir ila rabih
Ibnu Yamani @ azam zainon
Teratak Annur






Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...