Khamis, 3 Februari 2011

MALU

حَمْدًا لِرَبٍّ خَصَّنَا بِمُحَمَّدٍ وَأَنْقَذَنَا مِنْ ظُلْمَةِ الْجَهْلِ وَالدَّيَاجِرِ اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذِيْ هَدَاناَ بِعَبْدِهِ الْمُخْتَارِ مَنْ دَعَانَا إِلَيْهِ بِاْلإِذْنِ وَقَدْ ناَدَانَا لَبَّيْكَ ياَ مَنْ دَلَّنَا وَحَدَانَا صَلَّى اللهُ وَسَلّمَّ وَبَارَكَ عَلَيْهِ وَعَلَى آلِهِ اَلْحَمْدُلِلّهِ الَّذِيْ جَمَعَنَا فِي هَذَا الْمَجْمَعِ اْلكَرِيْمِ وَالْحَمْدُلله الَّذِي جَمَعَنَا فِيْ هَذِهِ الْمُنَاسَبَةِ الطَّيِّبَةِ الطَّاهِرَةِ

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم (الحيأ من الإيمان)رواه البخاري

 Dengan Nama Allah yang maha pemurah lagi maha mengasihani...

  Allahamdulillah diatas nikmat-nikmat tuhan rabbul A`lamin, dengan kemurahan tuhan yang dikurniakan keatas nikmatnya....dan memberi kelapangan dalam diri Al-fakir untuk terus menulis artikel ilmiah didalam blog ini...memang sejak menyenjak ni agak sibuk dengan urusan-urusan pelajaran dan program yang diadakan disekolah...tetapi ini bukan alasan untuk Al-fakir tidak menulis artikel didalam laman blog ini.....

  Tanpa kita sedar, sifat MALU didalam diri kita semakin pudar dan hilang...apakah kita sedar yang malu itu separuh daripada iman kita???..kenapa aku menyentuh pasai MALU??. Mungkin ramai mengambil mudah berkenaan dengan malu tetapi dalam diri aku kata benda ini tidak boleh diambil mudah, kerana mungkin membawa kepada kerosakan akidah.

  dalam kitab Hadis ada menyatakan bab malu..Suatu hari Nabi Muhammad SAW lalu disebuah rumah yang diduduki dua orang Ansor, lalu nabi terdengar perbualan mereka. Seorang lelaki ansor itu memarahi kawannya yang sangat malu, lalu nabi Muhammad SAW bersabda "tinggalkan dia(lelaki pemalu tersebut)" lalu baginda menyambung sabdanya "malu itu separuh daripada iman". riwayat Imam Bukhori dalam bab MALU...

 kata pengarang hadis ini "aku tidak dapati siapakah orang-orang Ansor tersebut sudah aku teliti dalam kitab-kitab didalam tanganku ini"..

 Kata guruku Al-fadhil ustaz Mokhtar Bin Ayob Hafizahullah..bila aku bertanya berkenaan sifat malu dikalangan manusia zaman sekarang..katanya "ustaz rasa sifat malu sudah hilang dikalangan hati-hati manusia zaman ini.." aku bertanyakan apakah betul kata-kata Ustaz Mokhtar kepada Murabbi Ustaz Ayob bin Mat Daud katanya "ya,bukan sekadar betul tetapi sifat itu tiada kelihatan di Umat Nabi Muhammad SAW"...aku mentafirkan apakah yang menyebabkan sifat itu pudar dikalangan orang-orang Islam....mungkin kerana salah individu itu sendiri...

 Tetapi yang masalah sekerang bukan takat orang yang tidak mengaji agama saja yang tak malu tapi yang mengaji lebih pun ada sifat ini....aku semakin pening kepada mereka ini.."nak kata tak cerdik dh mengaji sampai peringkat thanawi, nak kata cerdik dok buat perangai macam tak mengaji". Pada minggu lepas aku pergi ke Alor Setar untuk membeli barang..aku melihat ada seorang lelaki yang aku kenai dok tepi perempuan yang berjilbab (kelihatan budak sekolah agama), laki tu aku kenai sangat..ini fenomena yang terjadi sifat MALU takdak akhlak dan akidah pon hilang lenyap....

DIKALANGAN KAUM HAWA`

 Apakah sifat ini terjadi dikalangan kaum Adam..tidakkk...bukan takat kaum Adam tetapi Hawa` juga memainkan peranan hilangnnya sifat Malu.....terjadinya pembuangan bayi sana-sini adalah ketiadaan sifat malu itu sendiri....ok..cuba kita tanamkan sifat malu itu dalam diri kalian kaum Hawa`...mungkin kes-kes seperti ini tidak akan terjadi..kerana bilamana sifat malu itu tiada maka iman kita semakin nipis dan disebabkan itulah terjadi perzinaan..aku seru kepada sekelian kaum hawa dan Adam tolong tanamkan sifat segan,Malu dalam hati kamu semula..untuk memulihkan kes-kes yang tidak diingini berlaku..aku hanya mampu berseru kalian jua yang berhak mengubahnya......

AZAM BIN ZAINON
SMIDU POKOK SEMA
                                                  

-maaf kerana menggunakan bahasa kasar sikit dan maaf
 kerana menggunakan AKU dalam artikel hari ini....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...