Sabtu, 18 Jun 2011

Mukmin yang Sebenar

سُوۡرَةُ الاٴنفَال
إِنَّمَا ٱلۡمُؤۡمِنُونَ ٱلَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ ٱللَّهُ وَجِلَتۡ قُلُوبُہُمۡ وَإِذَا تُلِيَتۡ عَلَيۡہِمۡ ءَايَـٰتُهُ ۥ زَادَتۡہُمۡ إِيمَـٰنً۬ا وَعَلَىٰ رَبِّهِمۡ يَتَوَكَّلُونَ (٢) ٱلَّذِينَ يُقِيمُونَ ٱلصَّلَوٰةَ وَمِمَّا رَزَقۡنَـٰهُمۡ يُنفِقُونَ (٣) أُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡمُؤۡمِنُونَ حَقًّ۬ا‌ۚ لَّهُمۡ دَرَجَـٰتٌ عِندَ رَبِّهِمۡ وَمَغۡفِرَةٌ۬ وَرِزۡقٌ۬ ڪَرِيمٌ۬ (٤)

Al-Anfal
Sesungguhnya orang-orang yang beriman itu (yang sempurna imannya) ialah mereka yang apabila disebut nama Allah (dan sifat-sifatNya) gementarlah hati mereka dan apabila dibacakan kepada mereka ayat-ayatNya, menjadikan mereka bertambah iman dan kepada Tuhan mereka jualah mereka berserah. (2) Iaitu orang-orang yang mendirikan sembahyang dan yang mendermakan sebahagian dari apa yang Kami kurniakan kepada mereka. (3) Merekalah orang-orang yang beriman dengan sebenar-benarnya. Mereka akan mendapat pangkat-pangkat yang tinggi di sisi Tuhan mereka dan keampunan serta limpah kurnia yang mulia (di Syurga). (4) 
 
 
    bismillahirrahmannirrahim....setinggi-tinggi kesyukuran kepada yang maha mengetahui akan sekelian makhluk-makhluknya dan maha kaya.....selawat dan salam keatas Junjungab mursalin iajuga sebagai khotamun anbiya` Muhammad SAW..moga-moga kita deperoleh syafaat..
 
  sekian lama mata tidak menatap monitor ini..hari ini baru berpeluang untuk menulis artikel..kesibukkan membuatkan al-fakir jarang menulis artikel tetapi dengan limpahan rahmat allah masih memberi kesempatan kepada Al-fakir untuk menulis artikel kali ini tentang ORANG-ORANG YANG BERIMAN.
 
  ayat diatas menerangkan sifat-sifat orang yang beriman kepada Allah SWT,kata guruku Al-Fadhil Ustaz Zulkifli Hafizahullah "tidak semua orang muslim itu mukmin dan semua orang  mukmin itu muslim" maksudnya zaman sekarang ini banyak yang mengaku dia Islam tapi berapa ramai yang mengikut ajaran Islam.Benarlah sabdaan Nabi Muhammad SAW yang mana mafhumnya "diakhir zaman nanti Islam hanya tinggal pada nama",kita boleh mengakui yang kita islam tapi sejauh mana pengetahuan kita tentang Islam sejauh mana ilmu kita tentang islam?.Alfakir pernah menemui seorang lelaki yang bertanyakan kepada Al-Fakir "kenapa orang banyak hendak menuntut ilmu agama sampai tak amek SPM,balik pada mengaji jadi tok imam jadi tok guru..mana pergi khalifah kita dimuka bumi ini?kata nk tegakkan agama? kalau nak carik ilmu agama bila-bila boleh"katanya.Jadi soalan ini membuatkan Al-fakir fikir alangkah jahilnya umat zaman sekarang...mereka merasakan kalau takda SPM tak boleh hidup..jangan jadikan SPM tempat bergantung kita..SPM sekadar wasilah kita, nak amek takda masalah tak amek pon takdak masalah bergantung pada individu sendiri..jangan jadikan SPM tempat rezki kita..yang memberikan rezki itu ialah Allah SWT bukan SPM..cuma perlu diingatkan SPM hanya wasilah atau sambungan untuk kita teruskan mencari ilmu..ini yang selalu orang kita salah faham...ilmu agama makin pupus ingat sabdaan Nabi SAW "Allah tidak mencabut ilmu itu terus dari manusia tetapi Allah mencabut ilmu itu dengan mematikan ULAMA`" adakah ini yang dikatakan ilmu boleh cri dimana-mana...sahabat sekelian..Ulama dinegara kita semakin berkurangan..selagi mereka(ulama`) ini bernyawa tuntutlah ilmu agar tidak kerugian,jangan rugikan masa kita dan jangan sibukkan diri dengan hal-hal keduniaan kelak kita menyesal dimana firman Allah SWT

سُوۡرَةُ المنَافِقون
يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تُلۡهِكُمۡ أَمۡوَٲلُكُمۡ وَلَآ أَوۡلَـٰدُڪُمۡ عَن ذِڪۡرِ ٱللَّهِ‌ۚ وَمَن يَفۡعَلۡ ذَٲلِكَ فَأُوْلَـٰٓٮِٕكَ هُمُ ٱلۡخَـٰسِرُونَ ٩
Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu dilalaikan oleh (urusan) harta benda kamu dan anak-pinak kamu daripada mengingati Allah (dengan menjalankan perintahNya). Dan (ingatlah), sesiapa yang melakukan demikian, maka mereka itulah orang-orang yang rugi. (9).

 
  Apakah sifat-sifat orang mukmin itu? jadi saya terbaca karangan syeikh ismail ad-dusuki yang menerangkan ciri-ciri orang-orang yang beriman...
 
 CIRI-CIRI MUKMIN 
  1.apabila disebut nama Allah SWT bergetar hatinya.Maksudnya dimana sahaja dia berada akan mengingati Allah lalu bergetar hati mereka kerana takutkan nama yang agung itu..demana diriwayatkan certia seorang budak pada zaman saidina omar Al-khattab R.A sewaktu beliau menjadi Khalifah..dimana menemui seorang budak yang sedang menangis,lalu ditanya oleh khalifah yang masyhur itu "apakah gerangan kamu menangis wahai budak,kenapa kamu tidak bermain dengan budak-budak itu?" lalu budak itu berkata"aku diciptakan oleh Allah bukan untuk bermain" bergetarlah hati saidina omar,lalu saidina omar bertanya lagi"apakah gerangan kamu menangis?" "aku takut akan dimasukkan oleh Allah SWT kedalam api neraka," lalu bergetarlah hati saidina omar,beliau pon mengawal dirinya dan berkata"kamu masih budak mana mungkin Allah meletakkan kamu kedalam api neraka" budak itu melihat muka saidina omar lalu berkata "aku melihat emak aku membakar api dia memulakan kayu-kayu kecil sebelum memasukkan kayu-kayu besar,aku takut Allah memasukkan aku dahulu sebelum memasukkan orang-orang besar" apabila saidina omar mendengar penjelasan tersebut bergetarlah hati saidina omar dan meninggalkan budak tersebut sambil menangis kerana takutkan Allah SWT. itulah alamat antara orang-orang yang beriman.



2. APABILA MELIHAT AYAT ALLAH MAKA BERTAMBAH IMAN MEREKA. alamat kedua ini juga antara tanda orang tersebut beriman kerana mempercayai apa yang difirman kan oleh Allah SWT.

3.DAN KEPADA TUHAN MEREKA BERTAWAKKAL.jadi orang mukmin juga selalu bertawakkal kepada Allah SWT...tetapi diingatkan bukan bertawakal terus tanpa usaha,kita sebagai Ahlul Sunnah..haruslah kita berusaha selagi mana mampu baru kita tawakkal kepada allah swt..



4.DAN MEREKA MENDIRIKAN SOLAT. setelah kita yakin dedalam hati kita harus membuktikan keyakinan kita itu dengan anggota badan,seperti solat,zakat,puasa,dan sebagainya.Kerana kata Muallif melakukan dengan a`maliah itu bukti kepada keyakinan kita kepada Allah SWT.


 jadi ini antara ciri-ciri orang beriman kepada Allah SWT,jadi disini Al-fakir ingin kita semua muhasabah balik diri kita,adakah sifat-sifat ini kita miliki...tepuk dada tanya selera Wallahu a`lam....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...